Наслідки війни в Україні для світової логістики
Війна в Україні серйозно підриває сфери судноплавства та авіаперевезень. Російські війська перекривають маршрути доставок, логістичні компанії зупиняють надання своїх послуг, а тарифи на авіаперевезення стрімко зростають. Детально розглядаємо проблеми, з якими зіштовхнулися вантажоперевезення в Україні і не тільки.
Блокування Судноплавства
Російські військово-морські сили блокують судноплавство в Азовському морі, яке є одним з небагатьох точок доступу до морської торгівлі в Україні. Ділан Альперін, керівник відділу послуг у Keelvar, розповідає CNBC:
«Це призвело до сильного скупчення судів, які чекають проходу через Керченську протоку. Оскільки 70% українського експорту доставляється морським транспортом, затори збільшуються щогодини»
Крістіан Рулоффс, генеральний директор Container xChange сказав:
«Частини Чорного і Азовського морів зараз небезпечні або непрохідні. Були ракетні обстріли судів, арешти кораблів та перекриття шляхів для комерційного судноплавства»
Ситуація на місцях в Україні є надзвичайно мінливою. Повідомлення з цього району важко чи неможливо підтвердити.
«Декілька судів було уражено боєприпасами, співробітники були вбиті або поранені. А моряки всіх національностей опинилися у пастці на кораблях, що пришвартовані в портах»
Логістичні компанії також повідомили, що рух вантажів припинено, оскільки порти Одеси та Маріуполя закриті..
Одеський порт є найбільшим в Україні та основним експортним портом зерна. Він зазнає обстрілів і не може нормально функціонувати.
Маріуполь, важливе портове місто та промисловий центр, практично знищено.
Авіаперевезення та стрімко зростаючі ціни
Повітряний простір над Україною закритий для цивільних рейсів, в той же час авіакомпанії намагаються не літати і над Росією. Через це тарифи на авіаперевезення стрімко зростають.
“Заборона на польоти скасувала багато рейсів і видалила 10 мільйонів миль повітряного простору для міжнародних вантажних маршрутів”
Сказав Альперін. Це різко знизить пропускну здатність, що надається перевізниками.
Джуда Левін, керівник відділу досліджень у компанії Freightos Group, вважає, що авіакомпанії обиратимуть альтернативні, довші маршрути, що збільшує витрати палива.
За словами Альперіна, рекордні стрибки цін на нафту погіршать і так погані перспективи для перевізників.
«Ми стикаємося з рекордними відставаннями та затримками, і це все на тлі подорожчання транспортування»
Ціни на нафту зросли протягом кількох тижнів і досягли рекордних рівнів.
Левін відзначив, що тарифи Freightos Air Index на перевезення з Китаю до Європи виросли більш ніж на 80%. Наприкінці лютого вони піднялися до $11,36/кг . При цьому, деякі перевізники вже стягують надбавки за ризики війни..
Біндія Вакіл, генеральний директор з управління ризиками в Resilinc, сказав, що деякі страхові компанії також збільшують тарифи за доставку товарів у Чорному морі.
Багато логістичних компаній призупинили постачання в Росію та з України. А компанії, що займаються контейнерними перевезеннями, уникають Росії.
DHL заявила, що закрила офіси в Україні, також і UPS повідомила, що призупинила рейси в Україну, Росію та Білорусь.
Альперін зазначив, що кількість перевізників, які призупинили рейси до Росії, становлять близько 62% від загального обсягу морських вантажоперевезень.
Нестача судноплавних бригад
Міжнародна палата судноплавства попередила, що збої в ланцюгу постачання можуть погіршитися через брак судноплавних бригад.
За їхніми словами, українські та російські моряки становлять 14,5% світової морської робочої сили.
«Щоб підтримувати безперешкодну торгівлю, моряки повинні мати можливість вільно сідати на судна та виходити з них у всьому світі. Однак багато рейсів було скасовано»
Також є інформація, що деякі екіпажі залишили свої кораблі в Україні з міркувань безпеки.
«Побоювання щодо безпеки екіпажу та збільшення страхових внесків під час відправлення суден в Україну або Росію також відлякують судновласників від відправлення кораблів до цих країн»
США, ЄС та Канада домовилися відключити ключові російські банки від системи обміну повідомленнями SWIFT. Система об’єднує близько 11 000 банків у понад 200 країнах. Що ускладнює виплати.
«Через девальвацію рубля багато російських компаній не можуть дозволити собі платити за товари, які знаходяться на кораблях, і це призведе до великої кількості покинутих вантажів і несплачених боргів.»
Сказав Джеймс Кумбс, генеральний директор Digital Cargo.