Вплив війни в Україні на ринок піддонів ЄС

У квітні ринком логістики пробігла новина: Європейський ринок піддонів потерпає внаслідок війни в Україні. В жовтні інша: Вітчизняні виробники піддонів шокують ринок ЄС. Що відбувається досліджувала Олександра Горбенко, marketing communication manager компанії Sklad Service, засновник Logistics in Ukraine.

Весна 2022: Піддони рухають світ.

Фраза відома багатьом, хто працює в логістиці. В оригіналі – Pallets move the world – і це дійсно так. Народжена у Другу Світову, ця тара стала найпопулярнішою у світі. Натомість зараз ринок піддонів Європи в стані шоку. І ось чому.

Ще навесні Європейська асоціація палет (EPAL) та Європейська федерація виробників дерев’яних піддонів і упаковки (FEFPEB) попереджали, що дерев’яні піддони в Європі незабаром може спіткати дефіцит. Причина – війна в Україні. Зв’язок – прямий.

У мирний час Європа масово імпортувала дерев’яні піддони та матеріали для їх виготовлення з трьох країн: України, Росії та Білорусі. Власне, можна було б не продовжувати: зриви та закриття виробництв в Україні, західні санкції проти РФ та РБ. Як наслідок, вірогідність зростання цін на піддони та ризик нестачі.

У статті, опублікованій в Euronews Next, The Ukraine war is hurting Europe’s pallet supply, and Russia’s army may be feeling the squeeze too посилаються на слова Майкла Модуньо, співзасновника та віцепрезидента PGS, компанії, яка продає та орендує дерев’яні піддони по всьому континенту. Він каже, що приблизно 1/4 деревини, що використовують в палетній промисловості Європи, зазвичай надходило з України, Білорусі та Росії. І станом на квітень на заводах вже не вистачало понад 25% деревини. Тоді ж було зроблено припущення, що країнами, які найбільше постраждають від скорочення поставок, стануть Німеччина, Італія та Нідерланди.

Тепер трохи цифр. Відомо, що у 2021 році, за даними FEFPEB, Європа імпортувала понад 2,7 мільйона кубометрів пиломатеріалів хвойних порід, більшу частину яких використовувала для виготовлення дерев’яних піддонів і упаковки.

«Раніше з Росії, Білорусі та України в Європу експортувалося близько 20 мільйонів піддонів. Тепер на додачу до відсутності деревини (на ринку), у нас також відсутні піддони»

Цитують пана Модуньо.

Суто в якості довідки: Україна торік виготовила та експортувала приблизно 15 мільйонів піддонів, більша частина з яких відправлена в Європу. Отже, з 20 млн піддонів з трьох країн, 15 млн – це саме українські. Втім згадуючи про піддони пам’ятаємо, що йдеться не лише про деревину, а й про цвяхи. За словами Модуньо:

«Закінчуються цвяхи, тому що більшість виробників цвяхів у Польщі та Східній Європі раніше купували сталь в Росії».

Знову таки, нічого нового під місячним сяйвом немає. Про це навесні попереджала Німецька Федерація з виробництва піддонів HPE:

«Виробники зіткнуться з гострою нестачею цвяхів, адже 90% їх експортували. А для виготовлення одного піддону потрібно від 70 до 80 штук. Немає цвяхів – немає піддонів».

Можна було б зробити самим, але за даними Transporeon нестачу піддонів в Німеччині пов’язують з тим, що німецьке обладнання виготовлення цвяхів розраховано на відповідну якість сталі, яку поміж інших країн, експортували з РФ. Кажуть, що подібне обладнання не легко переналаштувати. А отже, все це в купі з наслідками пандемії вже призвело до проблем в ланцюгах поставок та безпрецедентного зростання цін.

Вартість піддонів зростає не лише через фізичну нестачу, а через зростання галузевого індексу цін HPE на пиломатеріали та вироби з деревини. До COVID-19 кубічний метр деревини коштував близько 150 євро. У березні він перевищив 450 Євро.

Стандартний європейський піддон, відомий як Euro pallet (EPAL), зараз коштує приблизно 23 євро, порівняно з 9 євро наприкінці 2020 року.Французька торгова асоціація підтверджує, що ціни на піддони зросли з 7 євро до 29 євро, що на 400% більше.

Чому зростає вартість деревини? Європа почала відновлювати економіку (після пандемії), будівництво й разом із ним попит на піддони пішли вгору, потім до всього доєдналося зростання витрат на енергоносії.

Втім, експерти вважали, що неможливо передбачити всі непрямі наслідки війни на ринок дерев’яних піддонів, й стверджувал:

«Раптом в Європі виникне дефіцит тари, доведеться віддати пріоритет стратегічним секторам, таким як фармацевтична та харчова промисловість».

Вихід зі складної ситуації, навесні, вбачали у повторному використанні піддонів.

Літо 2022: Зростання попиту на ремонт піддонів

Влітку Supply Management, посилаючись на Національну асоціацію постачальників палет Великобританії (the UK National Association of Pallet Distributors (NAPD)), опублікував доволі цікаве інтерв’ю одного з її представників. За словами експерта ціни стали захмарні, а попит на багаторазове використання палет сягнув рівня, якого Європа ще не бачила.

За даними видання, війна, розв’язана Росією, стала на заваді доставці деревини на ринки Західної Європи. Особливо сильно вдарило по Нідерландам: там роблять великі запаси будь-яких піддонів за будь-якими цінами.

Один із дистриб’юторів Асоціації казав, що ціни на піддони для кінцевих споживачів зросли на 60-70%:

«Наш власний обсяг піддонів, що надходили за січень-червень включно для огляд/ремонту і повернення на ринок впав на 40% порівняно з аналогічним періодом минулого року, який сам по собі був приблизно на 25% нижче, ніж до пандемії».

Попит з боку всіх секторів користувачів деревини подвоїв ціни на деревину протягом року і спонукав користувачів піддонів до пошуку альтернатив, що ще призводило до збільшення тиску на пропозицію вживаних піддонів. Пандемія також прискорила перехід до онлайн-магазинів, створивши набагато вищий рівень попиту з боку інтернет-ритейлерів.

«Ті, хто може піти на компроміс за розміром та специфікацією, легко адаптуватимуться, але багато автоматизованих систем збору та сортування замовлень покладаються на конкретну конструкцію піддонів, де буде набагато важче знайти піддони правильної специфікації».

Осінь 2022: Українські піддони тиснуть ринок Польщі.

І ось тепер. В Польщі почали говорити, що продажі піддонів для перевезення вантажів щодня падають, обіг деяких виробників піддонів скоротився на 30% й продовжує падіння. Все через українських постачальників. На диво, вони змогли відновити роботу деревообробної галузі попри війну і буквально «завалити» ринок сусідньої Польщі.

Оскільки вітчизняні піддони дешевші, то конкурувати виробникам ЄС стає складніше.

Ярослав Бендяк, керівник департаменту Автоматизація, компанія Sklad Service, наводив пояснення цьому в програмі дайджесті «Новини логістики»:

«В ЄС видатки на паливо та електроенергію продовжують зростати, вартість деревини збільшилася на 40%, а підприємства намагаються використовувати наявні піддони якомога довше: ремонтувати, купувати вживані».

Все це відкриває вітчизняним виробникам ринки ЄС. Головна вимога – відповідність стандартам EPAL.

Про те, що відбувається на вітчизняному ринку піддонів, треба запитувати наших виробників. Всіх. І тих, хто є ліцензованим членом Асоціації, й тих, хто такими не є. Втім, з чим дійсно можна погодитися, так це з тим, що переважна частина великих компаній дивиться в бік тари багаторазового використання: пластикових палет, рол-кейджів.

Бо логістика це не лише про оперативку, це про стратегію. Стратегію оптимізації ресурсів, об’єму, площі, вантажного місця й витрат, що з ними пов’язані. Тож робимо висновки та тримаємо за хвіст вдачу! Вона має бути наша.

Компанія Sklad Service є нашими партнерами та надають комплексні рішення для ефективної логістики, забезпечують якісні сервіс і підтримку на всіх етапах співпраці.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Add XACKI to home screen