Гіганти контейнерних перевезень роблять ставки на екологічно чисте паливо
Глобальна індустрія контейнерних перевезень опинилася на роздоріжжі. Вона балансує між нагальними закликами скоротити викиди парникових газів і невизначеністю щодо того, які альтернативні види палива домінуватимуть у майбутньому. Такі гіганти контейнерних перевезень, як Maersk, CMA CGM і COSCO, збільшують інвестиції в нові судна та паливні технології, щоб адаптуватися до низьковуглецевого майбутнього, але подальший шлях залишається неясним.
Ставки надзвичайно високі. Судноплавство відповідає за приблизно 3% світових викидів парникових газів, що є значним фактором зміни клімату. Проте досягнення мети Міжнародної морської організації ООН (IMO) щодо нульових викидів до 2050 року вимагатиме колосальних інвестицій, які можуть перевищувати 100 мільярдів доларів щороку. Це неабияке завдання для галузі, яка досі спалює близько 2,5 мільярда барелів важкого палива щороку.
План, запропонований гігантами контейнерних перевезень
Отже, який план? Наразі судноплавні компанії підстраховуються, інвестуючи в двопаливні двигуни, здатні працювати як на традиційному, так і на альтернативному паливі. Станом на 31 жовтня було замовлено 522 двопаливні судна, більшість із яких розраховані на зріджений природний газ (ЗПГ) або метанол. Універсальність цих двигунів приваблює: компанії можуть переключатися на чистіші види палива або повертатися до нафти, якщо постачання скорочується чи ціни різко зростають.
Однак не всі види «зеленого» палива однаково ефективні. ЗПГ, хоча й чистіший за важке нафтове паливо, усе одно виділяє метан, потужний парниковий газ, під час його виробництва та використання. Попри ці занепокоєння, такі гіганти, як швейцарська MSC, заявляють, що ЗПГ забезпечує найнадійніший ланцюг постачання серед альтернативних видів палива. Інші, як CMA CGM, диверсифікують свої стратегії, використовуючи суміші біометану та біодизеля. Французький перевізник стверджує, що знизив викиди на контейнер на 50% завдяки біодизелю та виділив 15 мільярдів доларів на розробку суден, сумісних із різними чистішими видами палива.
Метанол також набирає популярності, причому Maersk і CMA CGM є лідерами в цьому напрямі. Обидві компанії активно інвестують у ланцюги постачання та судна для зеленого метанолу, розглядаючи цей відновлюваний варіант як довгострокове рішення. Тим часом паливо на основі аміаку та водню теж розглядається, хоча поки що перебуває переважно на експериментальній стадії.
Потрібна підтримка регуляторних органів
Хоча судноплавні компанії активізуються, вони також закликають до підтримки з боку регуляторних органів. Лідери галузі звертаються із закликами встановити чіткі глобальні терміни для поступової відмови від викопного палива, запровадити стимули для виробництва зеленого палива та штрафи.
Судноплавна галузь зіштовхується з викликом: адаптуватися до змін, які є такими ж складними, як і глобальні ланцюги постачання, які вона обслуговує. Питання не в тому, чи стане судноплавство екологічним, а в тому, як швидко та якою ціною.