Новий експортний маршрут з України Дунаєм
В Україні планують використовувати додатковий маршрут для експорту товарів через річку Дунай. Ми запитали в експертів з логістики, чи допоможе такий маршрут обійти польську блокаду?
Маршрут не новий!
Заступник директора компанії ТОВ “Реал-тренд” Сергій Гриценко, коментує ситуацію так:
Дунай не є новим експортним маршрутом. Він протягом дуже тривалого часу 2022-2023 замінив відсутність і суттєві обмеження українських чорноморських портів. І маршрут через Дунай природним чином став менше використовуватися після того, як завдяки діям ЗСУ, блокаду портів Одеси було знято. Шлях через Польщу не є заміщенням Дунаю і Одеси, це додатковий шлях реалізації невеликої кількості продукції. Тим більше в Польщу зерно не експортується, воно транзитом прямує в основному до прибалтійських країн і Німеччини.
А польська блокада потребує принципового політичного рішення, бо протестувальники вимагають змінити директиви ЄС про вільну торгівлю і збоку Брюселю і інших впливовиї столиць ми маємо підтримку (бо потенційно нас бачать у складі ЄС), але нерішучість і неспроможність польської влади створює безлад, який ми бачимо по репортажах з кордону. На якомусь етапі цей правовий нігілізм може призвести до величезної кількості позовів з нашого боку до польських, а можливо і європейських інституцій.
Маршрут через Румунію, як ще одна альтернатива
Свою думку також надав незалежний експерт кандидат економічних наук Олександр Хмелевський:
Блокада польського кордону то водіями, то фермерами завдає величезної шкоди економіці України. Оскільки ситуацію не вдається врегулювати вже протягом кількох місяців, то потрібно шукати інші маршрути як для експорту української продукції за кордон, так і для поставок іноземних товарів в Україну.
Україна з 2022 року активізувала зв’язки з Румунією, яка є більш передбачуваною, ніж Польща. Після виходу Росії з угоди про зерновий коридор, значна частина наших товарів експортується через Румунію. Зокрема, через дунайські порти Ізмаїл, Рені та інші, українські товари перевозяться в румунські порти. Румунський порт Констанца вже став центром перевалки українських товарів. Звідти нашу продукцію морським шляхом доставляють в різні країни світу.
Проте, по Дунаю доставляються наші товари і в Європу, зокрема в Австрію та Німеччину. Зараз, через блокаду польського кордону, є необхідність розвинути цей маршрут. Звісно маршрут доставки товарів в Європу Дунаєм є більш довгим та складним, доводиться перевантажувати вантажі в портах. Вартість такої доставки є значно вищою, ніж через Польщу. Проте іншого виходу немає. Багатоденні очікування на польському кордоні призводять до значних витрат та псування вантажу. Тому, враховуючи ці ризики, краще возити товари через Румунію.
Крім Дунаю, товари через Румунію можна возити й суходолом. Зараз Румунія активно будує автостраду А7 “Autostrada Moldovei”, яка зв’яже столицю Бухарест з північними регіонами країни. Цією автострадою можна буде перевозити вантажі з Чернівецької області в глиб Європи.
Колишний голова РДА, політичний аналітик та юрист Дмитро Франчук додає, що ідея нового експортного маршруту з України Дунаєм має як переваги, так і недоліки:
Переваги, які має маршрут:
- Можливість обійти польську блокаду: Цей маршрут дозволить Україні експортувати свою продукцію без залежності від польської залізничної інфраструктури.
- Збільшення експортних можливостей: Дунайський шлях може відкрити нові ринки для української продукції, зокрема в країнах Чорноморського та Середземноморського регіонів.
- Створення нових робочих місць: Розвиток Дунайського шляху може стимулювати створення нових робочих місць в Україні.
Недоліки, які має маршрут:
- Необхідність інвестицій: Для реалізації цього проекту потрібні значні інвестиції в модернізацію портової інфраструктури та днопоглиблення Дунаю.
- Бюрократія: Процес погодження та впровадження нового маршруту може бути bureaucratic and time-consuming.
- Безпека: Існують ризики, пов’язані з безпекою судноплавства на Дунаї, зокрема через мінну небезпеку.
Реальність реалізації:
Реалізація нового експортного маршруту Дунаєм можлива, але потребуватиме значних зусиль з боку України та міжнародної спільноти.
Першочерговим завданням є:
- Забезпечення безпеки судноплавства: Це потребує розмінування Дунаю та гарантування безпеки суден.
- Модернізація портової інфраструктури: Потрібно модернізувати порти та днопоглибити Дунай, щоб збільшити пропускну здатність маршруту.
- Залучення інвестицій: Для реалізації проекту потрібні значні інвестиції з боку приватного та державного секторів.
Чи допоможе обійти польську блокаду?
Новий маршрут Дунаєм може допомогти обійти польську блокаду частково. Його пропускна здатність не зможе повністю замінити польську залізничну інфраструктуру. Однак, він може значно диверсифікувати українські експортні маршрути та зменшити залежність від Польщі.
Важливо зазначити, що ефективність нового маршруту залежатиме від комплексу факторів, включаючи вищезазначені перешкоди.