Підсумки 2023 року для логістики в Україні
Логістичний бізнес назвав Топ-3 виклики 2023 року – зростання витрат, брак кадрів та блокування судноплавства. Такими є результати дослідження Інфраструктурний індекс 2023, проведеного Європейською Бізнес Асоціацією разом з юридичними фірмами Arzinger та Sayenko Kharenko.
Виклики 2023 року для логістики
Більшість опитаних, а саме 84% компаній готові відновити логістику через морські шляхи після деблокади портів, при чому більшість готові зробити це в найкоротші терміни. Водночас 29% говорять, що для цього потрібне буде залучення додаткового фінансування, в тому числі державної підтримки. Зокрема, йдеться про необхідність фінансування відновлення пошкодженої портової та залізничної інфраструктури.
Найбільш актуальними інвестиційними проєктами в Європі та Україні для ринку логістики другий рік поспіль респонденти назвали:
- розвиток автомобільних шляхів, що з’єднують Україну та ЄС (з цим погоджуються 66% респондентів),
- розбудову євроколії на території України (62% респондентів),
- будівництво в Україні стратегічних універсальних транспортних хабів (61%).
За минулий рік з 79% до 70% скоротилась кількість респондентів, що вважають за необхідне розвивати мережу стратегічних універсальних транспортних хабів у західних регіонах України, які можуть виступати у якості резерву потужностей. Водночас 26% вважають, що це будуть зайві інвестиції після відновлення судноплавства в Чорному морі.
Аналогічно, з 76% до 61% скоротилась кількість тих, хто вважає за доцільне розвивати проєкти з розвитку транспортної інфраструктури (морські термінали, залізниця) європейських країн-сусідів за рахунок українських інвестицій. Наразі 36% вважають, що така інфраструктура буде зайвою і неокупною після відкриття портів.
Майже половина опитаних (46%) вважають доцільною приватизацію портових терміналів у воєнний час. З них 53% вважають, що варто збільшити кількість існуючих наразі об’єктів приватизації за рахунок інших портових активів. Найбільш ефективним підходом до приватизації портових активів 52% респондентів назвали пооб’єктну (потермінальну) приватизацію, в рамках якої окремі термінали порту можуть виступати окремими об’єктами приватизації.
Пріоритетними напрямами розвитку в сфері дорожнього господарства фахівці називають:
- збільшення пропускної спроможності автомобільних пунктів пропуску на кордоні (так вважають 78% респондентів),
- розвиток автомобільних доріг в рамках проекту Транс-європейської транспортної мережі TEN-T (73%),
- впровадження міжнародних стандартів у будівництві доріг – FIDIC, незалежні інженери, тощо (46%).
Для стабілізації ринку перевезень та логістики, на думку бізнесу, влада має сфокусуватися на розблокуванні морських комерційних перевезень та відкритті українських портів для усіх видів вантажів, забезпеченні страхування ризиків для інвесторів, а також будівництві і модернізації колій в напрямку кордону з ЄС та дунайських портів.