Страхування вантажів в Україні – реалії 2024 року
Будь-яке перевезення вантажів – це ризик і для транспортної компанії, і для його власника. Цілком безпечних видів транспорту не існує. В Україні наразі це дуже ризикований вид бізнесу. Крім цього, перевізники не пропонують страхування вантажів, цим займаються лише страхові компанії.
Базовий тариф (згідно з інформацією на сайтах страхових компаній) становить 0,03–0,8% від вартості товарів. Розглянемо детально на що звернути увагу та як забезпечити безпеку власного вантажу.
Законодавчі норми
Наразі в Україні страхування вантажів не є обов’язковим, за винятком випадків, коли це вимагається договором між його власником та компанією-перевізником.
Виключення – це транспортування небезпечних вантажів. Їхнє перевезення здійснюється на умовах, визначених постановою КМУ № 733 від 01.06.2002 р.
Страховим випадком є будь-яка подія, що призвела до шкоди навколишньому середовищу або (і) людині. Страхова сума становить від 1020 до 2040 грн. Остаточні розрахунки залежать від класу небезпеки вантажу.
Також обов’язково потрібно страхувати небезпечні відходи, що підлягають і перевозяться для утилізації. Підстава – постанова КМУ № 1219 від 19.08.2002 року. Страхова сума залежить від об’єму перевезення і може досягати 30 млн грн.
Особливості страхування вантажу
Ви вибрали страхувальника, анонсовані тарифи задовольняють. Але перед укладанням договору власник має надати страховій компанії вичерпні дані щодо свого вантажу.
Обов’язкова інформація:
- вид вантажу – штучний, наливний, газоподібний, живий тощо;
- унікальність та специфіка – чи є вантаж предметом мистецтва або дуже цінним екземпляром;
- вага та розміри вантажу – скільки місць він займає у транспортному засобі, чи є габаритним або надважким (більш ніж 250 кг/одиниця);
- вид тари;
- вид та характеристики транспортного засобу;
- вид перевезення – разове чи на постійній основі (циклічне);
- маршрут й тип страхування (тобто від яких неприємностей потрібно убезпечити вантаж).
Страхова компанія вивчить надану інформацію та розраховує тариф. У своїй діяльності вони керуються законодавчими нормами України. Але методологія визначення тарифу може відрізнятися і залежить від виду вантажу.
Класифікація страхових ризиків
Усі ризики розділені на 3 класи. Вони описані у документі, що має назву «Застереження Інституту лондонських страховиків».
Максимальний – будь-які неприємні випадки, крім воєнних дій, ядерного вибуху, порушення перевізником правил транспортування, вилучення вантажу на митниці та псування внаслідок гниття тощо.
Середній ризик – покриває збитки, що виникли у результаті стихійних лих, пожежі, вибухів, падіння вантажів за борт, падіння транспортного засобу або вантажу у результаті руйнування мосту, викидання товару для порятунку машини або людей.
Мінімальний пакет – страхова компанія компенсує збитки лише після втрати вантажу під час вибухів або пожежі, аварії, викидання товару задля порятунку транспортного засобу або людини.
У договорі страхування повинні бути вказані всі можливі ризики, порядок відшкодування, відповідальність обох сторін. Також можуть бути застраховані виняткові ризики. Наприклад, військові сутички, заворушення на маршруті.
Договір може укладатися разово на транспортування певної партії товару, при постійних відносинах між власником продукту та перевізником радимо зробити угоду на 1 рік із пролонгацією.
Транспортна компанія та страховики – коли вже можна відправляти вантаж?
Перевізник починає виконувати свої зобов’язання тільки після узгодження замовником всіх нюансів, укладання договору зі страховою компанією.
Коли відшкодування не буде
Усі ризики, розмір відшкодування, механізм визначення страхового випадку, як його зафіксувати і як має поводити себе перевізник та власник вантажу при появі страхової події прописано в угоді зі страховою компанією.
Випадки, коли ви 100% не отримаєте виплату:
- воєнні дії, що відбуваються на маршруті перевезення;
- водій був під дією наркотичних речовин, алкоголю під час страхового випадку;
- ризикована їзда, порушення правил дорожнього руху, перевезення вантажів;
- дія температури, пошкодження шкідниками;
- навмисні дії, що призвели до пошкодження товару (вантажу) з ціллю отримати страхові виплати;
- перевізник навмисне не повідомив компанію про поганий стан транспорту до укладання договору страхування;
- пожежа, що виникла під час транспортування, завантаження, перевантаження, розвантаження займистих продуктів, але страхова компанія не була попереджена про такі вантажі;
- товар був конфіскований представниками митниці, правоохоронних органів;
- замовник отримав збитки, не пов’язані з транспортуванням свого вантажу.
Деякі висновки
Страхування свого вантажу в Україні – наразі це сфера відповідальності його власника. Виключенням є лише небезпечні товари та продукти. Плекати надію на відповідальне ставлення перевізника – це трішки не розумно. Тому уважно вибирайте страхову компанію.
Етапи співпраці зі страховиками та перевізниками:
- Ознайомтеся з пропозиціями та умовами страхової компанії.
- Надайте всю необхідну інформацію щодо вантажу, а перевізник щодо транспортних засобів.
- Обговорення можливих ризиків, розробка та оцінка страхового покриття та платежів.
- Укладання угоди.
- Оплата послуг страхової компанії. Дія договору починається лише після сплати страхового внеску.
Після цього завантажуйте транспортні засоби та відправляйте вантажі. Якщо сталася страхова подія потрібно у найшвидший термін повідомити про це страхову компанію. Також треба забезпечити можливість вивчення пошкодженого вантажу страховим комісаром, тому надайте документи, що він вимагає. Це допоможе швидко визначитися з розміром відшкодування.