Як використовують ШІ українські логістичні компанії
Транспортні та логістичні компанії постійно прагнуть спростити й пришвидшити свої процеси, щоб скоротити час доставлення, витрати на перевезення і зробити клієнтів більш задоволеними. ШІ вже став для великих гравців інструментом, здатним вирішити ці завдання.
Українські логістичні компанії після початку повномасштабного вторгнення також зіткнулися з дефіцитом кадрів. Керівник департаменту маркетингу Анна Стеблян дала коментар для Професійне медіа про IT в Україні, про те як компанія «Хаскі Менеджмент» використовує ШІ в своїй роботі.
«За допомогою ШІ ми аналізуємо розмови, які проводять наші рекрутери при співбесідах, і просимо інтелектуальну систему підсвітити найчастіші питання та найболючіші точки дотику з нашими потенційними робітниками. Також використовуємо чат-бот для відбору найнадійніших і досвідчених робітників для конкретних робіт. Це полегшує первинний етап співбесід та економить людські ресурси нашого офісного персоналу. Крім того, ШІ перевіряє контракти та договори на первинних етапах на наявність чи відсутність основних пунктів і можливих суперечок стосовно описаних в них умов».
Глобальні тенденції ШІ
Попит на інтеграцію ШІ в логістичну галузь стимулює насамперед кількість сучасних складів, що постійно зростає. Але водночас найбільший вплив мають глобальні тренди, як от розвиток інтернет-послуг, попит на системи безпеки, розширення роздрібних мереж.
Крім того, кілька років тому пандемія порушила сталі ланцюжки постачань і привела до проблем із залученням робочої сили, через що логістичні компанії почали шукати ефективні рішення для їх вирішення.
Сумарний світовий ринок використання ШІ в логістиці на кінець минулого року становив $12,24 мільярда, а до кінця 2024 може зрости до $17,96 мільярда. Лідером є Північна Америка, але найбільші темпи зростання зберігаються в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні.
Жваво розвивається ринок вантажних дронів із ШІ. Очікується, що до 2029 року його вартість збільшиться до $11,53 мільярда, або на 140% протягом 2027–2029 років. Щодо технологій, то найбільша частка (47%) припадає на машинне навчання.
Поширені приклади використання ШІ в логістиці й транспортних перевезеннях
Роботизовані склади Amazon і розумні вантажні дрони яскраві, але не найбільш типові приклади інтеграції ШІ у транспортні та складські процеси. Розглянемо інші, більш типові варіанти.
1. Прогнозування попиту. ШІ працює з даними в режимі реального часу та виявляє закономірності, які неможливо знайти за допомогою традиційних моделей прогнозування. Це дає змогу оптимізувати використання трудових ресурсів, обладнання та наявних транспортних засобів, а також зменшити витрати на зберігання.
2. Контроль якості. Інтелектуальні системи визначають пошкоджені продукти й покращують процеси контролю якості на виробничих і транспортних лініях. Це скорочує частку повернень, дозволяє уникати розчарувань з боку клієнтів і вчасно знаходити рішення для зменшення кількості пошкоджених товарів.
3. Прогностичне обслуговування. Незаплановані простої призводять до збоїв у ланцюгах постачань, а через несвоєчасне виявлення проблеми зростає вартість ремонту. Встановленні на обладнанні датчики в режимі реального часу передають дані ШІ-системі, яка завчасно попереджає про несправності. Це не тільки скорочує вартість ремонту та робить умови праці безпечнішими.
4. Ціноутворення на основі історичних та прогностичних даних. ШІ визначає оптимальні ціни на послуги, обробляючи великі масиви даних у реальному часі, враховуючи при цьому попит, логістичні витрати, попередні ціни тощо.
5. Керування перевезеннями. ШІ-системи оптимізують маршрути та керують доступністю транспортних засобів. Спеціальне ПЗ шукає найбільш ефективні маршрути та відстежує вільні машини для майбутніх вантажів.
6. Оптимізація документообігу. Організація транспортних перевезень потребує оброблення великої кількості електронних листів, документів і рахунків, автоматизувати роботу з якими також може ШІ.
7. Автоматизація спілкування з клієнтами. Чат-боти на основі ШІ надають автоматизовані відповіді клієнтами, забезпечуючи цілодобову підтримку з мінімальним залученням персоналу. Живі оператори в цьому випадку відповідають тільки на складні та надважливі питання, не відволікаючись на типові запити.
8. Автоматизація маркетингових завдань. ШІ незамінний у маркетингу, адже допомагає створювати персоналізовані пропозиції, які відгукуються клієнтам, а також тексти для рекламних креативів, електронних листів, внутрішніх комунікацій тощо.
Штучний інтелект в українських логістичних компаніях
Поки одні логістичні компанії продовжують адаптуватися до роботи в умовах воєнного часу, інші активно інвестують у свій розвиток: відкривають нові логістичні центри чи оновлюють автопарки.
Логістика залишається критично важливою галуззю. Водночас транспортно-логістичні компанії шукають і впроваджують нові можливості, які дозволяють залишатися ефективними й конкурентоспроможними у непрості часи. Зокрема, використовують для цього рішення на основі ШІ — як спеціалізовані, так і більш масові, такі як ChatGPT.
Проблеми та виклики
Попри очевидні позитивні сторони, використання ШІ пов’язане з певною небезпекою в тому числі у логістичному секторі. У світі збільшується кількість випадків кіберзлочинності. Так, за минулий рік було зареєстровано понад 300 тисяч інцидентів фішингу тільки в США. Злочинці вже використовують ChatGPT і WormGPT для незаконного отримання інформації про клієнтів логістичних компаній. Небезпечним також є використання ШІ у дронах, оскільки це дозволяє третім особам отримувати доступ до відзнятого матеріалу.
Деякі сценарії застосування ШІ в логістиці є перспективними, але водночас складними чи дорогими в реалізації.