Чи вдасться ЄС профінансувати експорт українського зерна?
ЄС перебуває під тиском, оскільки кошти для підтримки експорту українського зерна по залізниці здаються обмеженими. Атаки на українські дунайські порти ускладнюють ситуацію і змушують залізницю виконувати експортні завдання. Проте залізничні перевезення значно дорожчі за морські, і українські експортери вже борються і просять фінансової підтримки від ЄС. Це відбувається в той час, коли Українські залізниці починають свої перші рейси у західному напрямку до Польщі за допомогою своєї нової дочірньої компанії UZ Cargo Poland.
Як вплинув зрив “Зеленого курсу” на експорт українського зерна
Після зриву “Зеленого курсу” основна увага українського сільськогосподарського виробництва повертається до залізничних та річкових перевезень, як засобу сприяння експорту зерна. Початковий план передбачав залізничні перевезення переважно через Молдову, а в подальшому – через Польщу. Крім того, на річці Дунай будуть задіяні баржі, щоб перетворити українські, молдовські та румунські дунайські порти в центри експорту зерна разом з румунським портом Констанца.
Тим не менше, напади на інфраструктуру українських портів на Дунаї зробили транспортування на баржах досить складним і небезпечним. Тому залізниця поступово стає варіантом з одностороннім рухом. Андрій Дикун, голова Української аграрної ради, повідомив, що молдовські залізниці надали свої послуги Україні зі знижкою, що може знизити високі витрати, з якими зіштовхнулись українські експортери.
Проте в поточній ситуації молдовський маршрут не може вмістити всі обсяги зерна, які експортує Україна. Отже, маршрут Україна-Польща повертається в центр уваги, так само, як і всі пов’язані з ним питання. З іншого боку, нова послуга українських залізниць – включати порт в Гданьску, надає підстави для оптимізму.
Пошук фінасування необхіненого на експорт зерна
Перехід з морського транспорту на залізничний знову зумовлює додаткові витрати, які не задовольняють українських експортерів. Саме тому Міністерство сільського господарства України направило офіційний лист главі ЄС з торгівлі Валдісу Домбровскісу з проханням надати фінансову допомогу Єврокомісії для покриття додаткових транспортних витрат, які, за даними Reuters, становлять додаткові 30-40 доларів США за тонну.
У тому ж звіті зазначається, що ЄС далеко від того, щоб задовольнити такий запит, і цитати з анонімних джерел в Комісії стверджують, що рішення відсутнє. Крім того, вони зазначають, що ЄС вже намагався спростити процес експорту зерна, встановивши спеціальний тарифний режим для України, що, на жаль, не принесло бажаних результатів і призвело до того, що п’ять країн-членів ЄС, включаючи Польщу, заборонили імпорт українського зерна.
Отже, ЄС зараз опинився в безвихідному стані. Польща та інші держави, які заборонили імпорт українського зерна, домагаються подальшого продовження заборони після 15 вересня. Доки не буде знайдено рішення щодо цього питання, полегшення експорту залізницею та зменшення витрат здається малоймовірним. Було запропоновано більше маршрутів, щоб допомогти експорту зерна залізницею: Литва прагне створити Балтійський експортний коридор, а Греція та Болгарія готові перенести частину обсягів з Молдови та Румунії через болгарську залізничну мережу в напрямку грецького порту Александрополіс. Однак обидва ідеї не готові до реалізації, так як також зумовлюють значно більші витрати з огляду на зміну шляху і нестачу обладнання.
Українські залізниці запускають новий сервіс для експорту
Поки всі роздумують, як знайти вихід із ситуації, Укрзалізниця діє. Державна залізнична компанія вже запускає свою нову польську дочірню компанію UZ Cargo Poland з новою послугою до порту Гданьск. Новий інтермодальний сервіс з’єднуватиме Гданьск з Києвом, Одесою, Дніпром і Вінницею. Прикордонні переходи, використані для нової послуги, включають Ягодин, Ізов, Мостиськ і Чоп. Проте не всі з них призведуть до Гданьська, оскільки деякі поїзди також з’єднаються з іншими європейськими залізничними коридорами.
Оператором послуги буде Транспортний центр Лиски, філіал Українських залізниць, а вся робота була організована і буде здійснюватися за участю UZ Cargo Poland, Laude Smart Intermodal і PKP Cargo Connect.