Як налагодити складську логістику: 3 уроки від Генрі Форда

Генрі Форд – американський промисловець, винахідник, засновник компанії «Форд» (повна назва – Ford Motor Company).
Автоконцерн був заснований ще у 1903 році, і досі залишається одним з найбільших і найприбутковіших. Успіх компанії став можливим завдяки ідеям її засновника. Особливу увагу Генрі Форд звертав на складську логістику. Раціональне управління запасами продукції й ефективне використання складських приміщень дозволило компанії зменшити витрати й оптимізувати виробництво. Продукція регулярно потрапляла на ринок, задовольняючи попит споживачів і приносячи автоконцерну безпрецедентний для того часу прибуток.
    У цій статті ми розповімо про 3 історії успіху Генрі Форда, що позитивно вплинули на його власну компанію. Ці уроки будуть корисними для підприємців, які прагнуть налагодити ефективні процеси у складській логістиці свого бізнесу.

Урок №1. Дбайливо використовувати ресурси

Зниження витрат компанії вважається ефективним способом підвищення прибутковості підприємства. Важливу роль в економії ресурсів відіграє оптимізація процесів. Напрямок Lean широко застосовують у складській логістиці, сформувався завдяки однойменному підходу до виробництва. Вперше lean-виробництво було використано іншою успішною автокомпанією – Toyota Motor Corporation. Але мало хто знає, що керівника автоконцерну Таїті Оно при створенні цього підходу надихали ідеї саме Генрі Форда.
    Форд стояв у витоків світової автопромисловості. На початку минулого століття машин випускалося мало, і були вони дорогими. Генрі Форд вирішив створити автомобіль, що буде доступний кожному. Але через ручну збірку створення автомобіля було тривалим і дорогим. Тоді Форд вирішив впровадити конвеєрне виробництво. Він розділив виробництво на етапи. Генрі Форд закріпив співробітників за кожним з них, і вони збирали автомобіль у міру його руху, не втрачаючи часу і сил. Прискоривши виробництво й оптимізувавши працю робітників, Форд продовжував свої експерименти над здешевленням свого продукту без погіршення якості. Широко відома ця цитата Генрі Форда:

«Будь-який клієнт може отримати автомобіль пофарбований у той колір, в який він хоче – за умови, що цей колір – чорний».


Однакове фарбування здешевлює виробництво. І це лише один приклад оптимізації операцій. Як результат – автомобілі випускалися мільйонними серіями, а їх вартість була приємною для покупця.
   Таїті Оно створював свою систему управління підприємством, спираючись на те, що будь-які втрати на виробництві – це проблема. Показавши свою ефективність на виробництві, цей метод поширився і на інші сфери. Основні положення стосовно складської логістики можна сформулювати так:

  • скоротити трудові й часові витрати при переміщенні продукції по складу;
  • оптимізувати розміщення продукції;
  • використовувати складське приміщення раціонально;
  • мінімізувати складські запаси;
  • постійно вдосконалювати складські процеси;
  • заохочувати ініціативу співробітників щодо оптимізації роботи складу.

У наш час компанії необхідно застосовувати найбільш ефективні методи для отримання конкурентної переваги. У складській логістиці вкрай важливі такі фактори, як швидкість і якість. Завдяки застосуванню принципів ощадливої логістики можна оптимізувати роботу складу та підвищити привабливість послуг для клієнтів.

Урок № 2. Планувати складські запаси

Генрі Форд приділяв багато уваги розробці раціоналізованого виробничого ланцюжка від закупівлі сировини до доставки автомобіля. На той час це було справжнім проривом. Тоді логістику розглядали як статичну функцію, що складається переважно з транспортування і зберігання товару. Керівники великих підприємств не мали уявлення, як сильно це може вплинути на прибутковість компанії. У сфері складської логістики Форд застосував той же принцип, що він використовував до всієї своєї компанії: вирішувати завдання швидко, ефективно, дешево і без погіршення якості. Необхідні для виробництва матеріали завжди доставлялися на заводи Форда точно в необхідних кількостях. Засновник автоконцерну пояснював, що якщо морське судно вчасно доставить руду, що згодом потрапить на завод, то через дві доби буде готовий автомобіль, що незабаром буде куплений. Зараз цей принцип можна трактувати так: потрібної запчастини повинні потрапляти в потрібний момент і в потрібній кількості на виробничу лінію. Це скорочує витрати і впливає на складську логістику. Якщо сировина відразу ж перетворюється в продукт і потрапляє на ринок збуту, не потрібно орендувати або купувати склад, вести облік залишків, перейматися за збереження сировини. Також і зберігати готові автомобілі, що випускалися мільйонними серіями, було економічно невигідно.
У книзі «Моє життя та робота» Генрі Форд сформулював своє бачення цієї ситуації:

«Тримати на складі велику кількість матеріалів ми не можемо собі дозволити, так само як накопичуватися там готовим автомобілям. Усе повинно безперервно рухатися до нас і від нас».

Він розумів, що тривале перебування його продукту на складах не зможе задовольнити попит покупців, а його компанію залишить без прибутку.Але з іншого боку, Генрі Форд розумів, що необхідно завжди мати в наявності страхові запаси. Наприклад, одного разу завод, що постачав Ford Motor Company деталі, згорів. Однак компанія не могла зупинити процес виробництва автомобілів. Тільки завдяки тому, що на складі залишалися страхові запаси, їм вдалося уникнути простою до тих пір, поки постачання не налагодилися. Цей приклад показує, чому в складській логістиці так важливо мати додаткові буферні запаси. У разі порушень в ланцюжках постачання, це допоможе уникнути збоїв, а компанія не втратить прибуток.

Урок № 3. Вміння делегувати

Генрі Форда можна назвати геніальним менеджером, але навіть він свого часу допустився серйозної помилки. Форд створив першу у світі багаторівневу вертикально інтегровану компанію. Річ у тому, що він прагнув контролювати рух своєї продукції на всіх етапах і особисто перевіряти виконання всіх функцій. Тому він купував вугільні шахти, залізорудні родовища, склодувні фабрики, і навіть плантацію каучуконосів.Однак уже в 1927 році світовий ринок захопила інша автомобілебудівна корпорація General Motors (43,5%), а компанії Генрі Форда залишилося менш ніж 10%. Це стало можливим завдяки тому, що Альфред Слоун-молодший, президент концерну-конкурента, використовував зовсім іншу стратегію. Він вважав, що краще передавати неосновні завдання на аутсорсинг спеціалізованим компаніям. Саме завдяки такому підходу General Motors змогли отримати перевагу над Ford Motor Company.
Форд усвідомив свою помилку, і згодом незалежні фірми стали повноцінними учасниками постачальницько-збутової мережі Ford Motor Company. Пріоритети в корпорації змістилися від контролю на основі власності до контролю на основі управління партнерськими відносинами. Це дозволило зосередити фінансові ресурси компанії на виробництві.

Висновки: чому можна навчитися з досвіду Генрі Форда?

Генрі Форд був справжнім новатором свого часу. Він не винаходив принципово нові рішення, а лише оптимізував і максимально спрощував вже наявні виробничі процеси. У сфері складської логістики він вніс ті ж самі принципи, що він використовував на своїх заводах. А саме: наявність необхідної продукції в необхідній кількості, ефективне використання персоналу і складського простору, володіння страховими запасами як запорукою безперебійного виробництва.
    Зрозуміло, історія успіху Генрі Форда була б неповною без здатності його засновника залишатися гнучким і пристосовуватися до постійно мінливих зовнішніх обставин. Коли він усвідомив, що навіть його успішна компанія не може бути повністю самодостатньою, він взяв курс на делегування завдань. У сучасному бізнесі аутсорсинг неосновних функцій, таких як складська логістика, сприяє підвищенню ефективності й прибутковості підприємства.

Читайте також

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Add XACKI to home screen